Mohd Afham & Ain Najwa

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aisya Syifaa

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Alyaa Zulfa

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Azizul Hakim

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Friday, January 30, 2009

Pakguard, Saman Je Diorang!

Kenapa ilmu payah nak masuk dalam kepala eh?

Dalam kelas, duduk di barisan paling depan. Lepas baca al-fatihah, selawat dan doa, fokus diberikan sepenuhnya kepada pensyarah. Kawan di sebelah kanan dan kiri tidak dipedulikan. Segala kemusykilan, langsung dilontarkan untuk diterangkan dengan lebih lanjut oleh pensyarah. Tapi, saat berhadapan dengan soalan-soalan kuiz atau peperiksaan, masa tu lah baru tau sejauh mana ilmu yang dipelajari masuk dalam kepala.

Kelazimannya.... Habis baca soalan, mata beralih ke sudut yang lain, dahi berkerut, pen diketuk-ketuk atas meja, nafas ditarik dalam-dalam, kepala ligat berpusing mengingatkan apa yang telah dipelajari...tak ingat jugak...selawat dibaca berulang-kali, dahi makin berkerut...arghh, stress!!

Kesudahannya, terhasillah teori-teori baru dan formula-formula yang lebih canggih oleh sang pelajar.

Bila keputusan diumumkan, majoriti membuat kesimpulan dan pengajaran yang sama..."Aku kurang study, lepas ni kena lipatgandakan usaha".

Tapi, sangat sedikit yang berfikiran..."Hati aku gelap, maksiat banyak, ilmu tak masuk, aku kena cuci balik hati ni".

Ada di kalangan kita yang sentiasa berusaha untuk mencuci hati tapi disebaliknya, ada dikalangan kita yang menghalang proses penyucian hati tu. Contoh yang paling ketara Awe nak tunjuk ialah di dalam fakulti Awe sendiri. Kalau diperhati sekarang ni, sisters makin galak berpakaian yang bagi Awe...'tak bertamadun'. Aduyaiii...pelik sungguh. Fesyen karut mana lah yang diorang ni ikut. Macam mana lah kita nak fokus dalam kelas bila ada anasir-anasir yang sebegini mengganggu ketenangan jiwa. Kesianla kat yang 'menonton' diorang ni, buat tambah dosa kering je. Kalau ye pun tak boleh sangat nak patuh kat 'IIUM Dress Code', cuba lah patuh kat 'Islam Dress Code'.

p/s: Awe lagi suka kalau pakguard sentiasa meronda sambil pegang buku saman kat fakulti KENMS tu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...