Mohd Afham & Ain Najwa

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aisya Syifaa

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Alyaa Zulfa

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Azizul Hakim

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Monday, March 23, 2009

Tenanglah hatiku...

"...ingatlah, hanya dengan mengingati Allah Taala, hati-hati akan menjadi tenang"
(ar-Ra'd:28)

Kisah dua bulan lepas...

"Ummi, Awe rasa nak mandi bunga lah," terpacul keluar dari bibir Awe semasa tengah memandu kereta menuju ke UIA dua bulan lepas.

Ummi berasa pelik dan tanya kenapa.

Sebenarnya, bukanlah Awe betul-betul nak pergi mandi bunga tapi sejak kebelakangan ni, hati Awe berasa tak tenang. Awe sebenarnya tak boleh lupakan kisah lama. Selalu teringat. Hati ni mesti sedih. Dan Awe akan istighfar cepat-cepat. Tapi, tak lama lepas tu, 'ditayangkan' lagi kisah-kisah lama depan mata. Semakin awe mendekatkan diri dengan Allah, semakin kuat pula ingatan ni.

Kisah semalam...

Awe bangun lewat. Penat sehari sebelumnya tak hilang lagi. Belum sempat nak masuk bilik air untuk mandi, Bik Ima (pembantu di rumah) tahan Awe. Dia tak bagi Awe mandi dulu. Terus dia bawa Awe ke dalam bilik dan dikunci pintu. "Malam tadi bibik mimpi Awe" katanya. Tapi dia tak terus ceritakan kisah mimpinya. Sebaliknya dia bacakan doa, zikir, ayat-ayat Quran dan minta Awe berselawat dan berzikir sama. Walaupun agak terkejut dan pelik, Awe turutkan je sebab Awe tau niat bibik mesti baik. Selepas selesai, dia terangkan beberapa perkara kat Awe perihal mimpi dan tindakan dia. Ada disebut tentang jodoh, perniagaan, muka dan personaliti, dan ilmu hitam.

Sebelum keluar bilik, dia minta Awe amalkan tiga perkara.
1) Sentiasa memelihara wudhu'.
2) Kalau menengok orang, jangan tengok terus ke matanya. (payah sikit ni sebab Awe memang suka bercakap sambil tengok ke mata orang).
3) Amalkan membaca majmu' syarif. (Ummi sentiasa amalkan dan Awe pernah sesekali baca)

Bibik kata ada lagi amalan-amalan lain (surah-surah dan zikir) tapi dia tak boleh nak bagi semua. Takut Awe tak sanggup, berat sangat. Bibik akan tolong amalkan. Nanti dia akan bagi sikit demi sedikit.

p/s: Bibik sebenarnya berasal dari keluarga kiyai di Bandung, Jawa Barat. Keluarganya ada membina sebuah pesantren untuk para hafiz. Walaupun nampak biasa, tapi ilmunya luar biasa. Amalan kerohaniannya tinggi. Dia boleh tau kalau kita bercakap pasal dia di luar pengetahuan dia.

3 comments:

Sahalfikri said...

oh awe, maknanya bibik awe taula awe tulis pasal dia dlm blog ni? hehe..

dia pun mesti tahu abg bg mesej ni. eh, nnti bole la minta dia tgkkan abg. abg pun ada something nak tanya2.. bole ke?

nusk said...

eh eh akak pun nak la...

salam awe singgah2 la my blog:)

3p4h said...

Erm, awe critakanlah kisah selanjutnya...

Apa yg blaku...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...